Като дял от езикознанието синтаксисът НЕ изучава:
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Само свободните словосъчетания са предмет на синтаксиса, а устойчивите словосъчетания се изучават от лексикологията.
Посочете коя от следните дефиниции се отнася за изречението?
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Посочете излишното:
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Посочете верния отговор.
Изречението: „Обявиха резултатите от местните избори.”, е:
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Определете вида на изречението: Човек, проявяващ разсъдък само в рамките на нещо посредствено, е сериозен и с непроменлив характер.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Грешен отговор: Изразът „проявяващ разсъдък само в рамките на нещо посредствено” е обособена част.
Определете вида на изреченията:
Който се бои от мечки, не ходи в гората.
Който се бои от мечки, той не ходи в гората.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
В първото изречение изразът „който се бои от мечки” замества липсващия подлог в главното и затова цялото изречение се определя като сложно съставно с подчинено подложно. Във второто изречение подчинената част пояснява подлога от главното, който е изразен с местоимение, и затова цялото изречение се определя като сложно съставно с подчинено определително.
Каква синтактична роля изпълнява подчертаната част на изречението?
Птицата излетя от клона изплашена.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Грешен отговор: „Изплашена” пояснява подлога посредством сказуемото — Каква излетя птицата?.
Каква синтактична роля изпълнява подчертаната част на изречението?
Утре ще ни връчват дипломите.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
„Ни” може да се замести с „на нас”, затова изпълнява ролята на непряко допълнение — На кого ще връчват дипломите?.
Определете вида на изречението и броя на простите изречения в състава му.
Познанието, необходимо за разбирането на езика на сънищата, може да бъде получено от книгите и в това се състои задачата на тази глава (Ерих Фром).
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Изречението се състои от две равнопоставени прости изречения, свързани със съчинителния съюз и: Познанието може да бъде получено от книгите и в това се състои задачата на тази глава. А конструкцията „необходимо за разбирането на езика на сънищата” е обособена.
Посочете в кои позиции има грешки:
Пред касата,(1) на(2) която се продаваха билети за новия,(3) американски филм(4) имаше опашка(5) виеща се чак до изхода(6) на киното.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Грешен отговор: 3 — не се пише запетая между нееднородни определения; 4 — пише се ограждаща запетая на подчиненото определително изречение; 5 — въвеждаща запетая на обособена част.
Посочете в кое изречение има обособена част.
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Определете вида на изречението:
Книгата, която си купих, се оказа много интересна и я прочетох на един дъх.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Грешен отговор: Изречението включва в състава си три прости изречения, две от които са равнопоставени — свързани със съчинителния съюз и: Книгата се оказа много интересна и я прочетох на един дъх. Изречението „която си купих” е подчинено определително.
Определете синтактичната роля на подчертаните думи в изречението:
Учениците носеха всичко — моливи, линии, транспортири и пергели, за да имат необходимите пособия за решаването на сложните геометрични задачи.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Частите на изречението след обобщаващата дума „всичко” са еднородни приложения. Думите „сложните” и „геометрични” са нееднородни определения, тъй като дават различни характеристики („сложните” — качествено прилагателно; „геометрични” — относително прилагателно) на думата „задачи”.
В кое от изреченията НЯМА вметнати конструкции?
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
„Замислен и замечтан” е обособена част.
Посочете в кои позиции има пунктуационни грешки:
— Небето е безоблачно.(1) —(2) каза дядото.(3) —(4) Утре времето ще бъде хубаво.
— Чудесно(5) Ще можем да отидем на излет в планината (6) —(7) зарадва се неговата внучка.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Когато авторската реч е след пряката реч, според характера на изречението в пряката реч накрая се поставя необходимият препинателен знак (въпросителна, удивителна, многоточие, но не и точка): 1 — няма точка; 5 — удивителен знак; 6 — удивителен знак.
Посочете в кое изречение НЕ е допусната грешка при членуването.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
„Шофьора” може да се замени с местоимението него, затова се членува с кратък член. „Часът” може да се замени с местоимението той, затова се членува с пълен член.
В коя от посочените позиции трябва да се постави запетая?
Не им обясних ситуацията(1) не(2) защото не можех(3) а(4) защото предполагах(5) че нямаше да ме разберат.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
1 и 2 — пред отрицателната частица не в съчетание със съюзи и съюзни думи не се пише запетая. 3 и 4 — при съчетаването на два съюза, пред всеки от които при самостоятелна употреба се пише запетая, пунктуацията зависи от спецификата на първия съюз. Ако първият съюз е едносричен и без собствено ударение, запетая се пише само пред него. 5 — пред съюза че се пише запетая.
В коя от посочените позиции трябва да се постави запетая?
Въпреки(1) че се страхуваше(2) Милена отвори входната врата(3) водеща към улицата(4) и плахо се огледа наоколо.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Грешен отговор: 2 — запетаята изпълнява ролята на граница между подчинено обстоятелствено и главно изречение. 3 и 4 — запетаите ограждат обособената част „водеща към улицата”.
В кое от изреченията е допусната пунктуационна грешка?
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Пред косвения въпрос „как” се пише запетая, тъй като изречението е сложно съставно с подчинено определително.
В коя от посочените позиции трябва да се постави запетая?
Уча(1) колкото да не е без хич(2) и все някак изкарвам тройки(3) но втория срок(4) разбира се(5) ще си оправя успеха.
Изберете един отговор
| ||
| ||
| ||
| ||
|
1 — не се пише запетая пред устойчивите съчетания, изпълняващи ролята на съюзна връзка, ако те могат да бъдат заместени от една дума: „колкото да не е без хич”
0 коментара:
Публикуване на коментар